اخبار

بررسی حوادث کلیدی سال 2021: از حمله به کاپیتول تا نبرد با کووید-19

اگر سال 2020 برای بسیاری از کشورها سالی دشوار بود، سال 2021 به نظر می‌رسید فرصتی برای تنفس باشد – هرچند این بیشتر به خاطر استاندارد بسیار پایین‌تر شده در سال قبل بود.

در سال 2020، این کشور با شیوع یک بیماری همه‌گیر مواجه شد، یک رقابت سخت و پرتنش ریاست جمهوری را تجربه کرد و با اعتراضات مرتبط با قتل جورج فلوید و دیگر سیاه‌پوستان توسط پلیس روبرو شد.

سال 2021 در بسیاری از موارد بهبودی از آن فراز و نشیب‌ها بود، حتی اگر هنوز مملو از ناامیدی‌ها بود، از جمله بیماری همه‌گیری که همچنان پابرجا بود، به همراه چالش‌های تغییرات اقلیمی و تورم.

در اینجا 3 خبر بزرگ سال را مشاهده می کنید.

1-حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره

بزرگترین و تکان‌دهنده‌ترین رویداد سال 2021 کمتر از یک هفته پس از آغاز سال رخ داد.

صدها نفر به ساختمان کنگره حمله کردند در حالی که کنگره در حال تأیید پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری به جای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین، بود و مجبور شدند که کنگره را تخلیه کنند.

تقریباً یک سال پس از این حمله، برخی از تصاویر هنوز هم شوک‌آور هستند: گروهی خشمگین که به افسران پلیس حمله می‌کنند، یکی را با میله‌ای که پرچم آمریکا را دارد می‌زنند و دیگری را از پله‌های زیر گنبد کاپیتول پایین می‌کشند.

یک زن که وارد ساختمان کاپیتول شده بود، با شکستن درها و پنجره‌ها، درست در نزدیکی طبقه مجلس، جایی که نمایندگان برای پوشش تلاش می‌کردند، توسط یک گلوله کشته شد.

این حمله سوالات اساسی در مورد دموکراسی آمریکا به وجود آورد و به یک سال پیگرد قانونی برای ده‌ها نفر که در این حادثه نقش داشتند، منجر شد. این رویداد حزب جمهوری‌خواه را متلاشی کرد، یک کمیته منتخب تشکیل شد که لیز چنی (R-Wyo.)، معاون رئیس‌جمهور، عضوی از آن بود و به دومین استیضاح ترامپ با تبرئه در سنا انجامید؛ جایی که هفت جمهوری‌خواه به محکومیت رأی دادند.

یک سال بعد، شاید به همان اندازه تکان‌دهنده باشد که هنوز اختلافاتی در مورد آنچه در 6 ژانویه اتفاق افتاد وجود دارد، و به نظر می‌رسد این صحنه‌های خشونت‌آمیز اعتماد به سیستم انتخاباتی را بیشتر تضعیف کرده است.

ترامپ همچنان به حملات بی‌وقفه علیه انتخابات سال گذشته ادامه داده و در عین حال از بسیاری از حامیان خود که به ساختمان کنگره حمله کردند، دفاع می‌کند.

به نظر می‌رسد رویدادهای 6 ژانویه برای چندین سال سیاست آمریکا را تحت تأثیر قرار دهند، به ویژه اگر در سال 2024 بایدن و ترامپ دوباره رودررو شوند.

2-یک بیماری همه گیر که پایان نخواهد یافت

مردم امیدوار بودند که به سر کار برگردند، با خانواده‌هایشان دیدار کنند، و به رستوران‌ها، کنسرت‌ها، و رویدادهای ورزشی بازگردند.

تا حدی این اتفاق افتاد، زیرا مکان‌های مختلف از برادوی تا زمین‌های بیسبال درهای خود را دوباره باز کردند.

با این حال، میلیون‌ها کارگر همچنان در خانه ماندند، زیرا ویروس کرونا همچنان تأثیر منفی خود را بر زندگی آمریکایی‌ها می‌گذاشت. سال با ظهور گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام اومیکرون پایان یافت، که بسیار مسری بود و به نظر می‌رسید پیچیدگی‌های بیشتری را برای سال 2022 به همراه داشته باشد.

تمام این موارد چالشی جدی برای بایدن ایجاد کرد، زیرا او برای کنترل ویروس کرونا تلاش می‌کرد. بایدن توانست به موفقیت‌های قابل‌توجهی در این مبارزه اشاره کند، اما افزایش خستگی و ناامیدی ناشی از همه‌گیری در پایان سال چالش‌های بزرگی برای حزب بایدن ایجاد کرد، که به نظر می‌رسید برای یک سال میان‌دوره‌ای دشوار آماده می‌شود.

3-نبردهای واکسیناسیون

یک سال پس از تولید واکسن‌های موثر کووید-19، تنها 61 درصد از جمعیت کشور واکسینه شده‌اند. این رقم پایین، نشان‌دهنده وجود احساسات عمیق ضد واکسن در کشور و همچنین سیاسی شدن واکسن‌ها به طور کلی است.

نرخ پایین واکسیناسیون به طور قابل‌توجهی روند بهبود کشور از کووید-19 را کند کرده است.

در سال 2021، با وجود در دسترس بودن واکسن، تعداد بیشتری از افراد به دلیل کووید-19 جان خود را از دست دادند تا در سال 2020، زیرا نوع دلتا به شدت کشور را تحت تأثیر قرار داد و باعث ایجاد یک همه‌گیری در بین افراد واکسینه‌نشده شد. بر اساس آماری که توسط “دنیای ما در دیتا” نگهداری می‌شود، تا زمان نگارش این متن، 466000 نفر در ایالات متحده به دلیل کووید-19 در سال 2021 جان خود را از دست داده‌اند، در مقایسه با 354000 نفر در سال 2020.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در نوامبر گفت که افرادی که واکسینه نشده‌اند 14 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از عوارض کووید-19 هستند.

بایدن در بیشتر طول سال از افراد واکسینه‌نشده درخواست می‌کرد که واکسن خود را دریافت کنند، اما این تلاش‌ها چندان موثر نبود.

حتی خود ترامپ در ماه دسامبر اعلام کرد که با وجود اینکه واکسن‌ها را یک راه موثر برای حفظ سلامتی می‌داند، یک دوز تقویت‌کننده دریافت کرده است. با این وجود، واکنش‌های تند و غوغایی از سوی برخی حاضران به گوش رسید که نشان‌دهنده شکاف بر سر واکسن‌ها بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا