سبک زندگی

اثرات بیماری های مرتبط با سبک زندگی چیست؟

اثرات بیماری های سبک زندگی بسیار مخرب است و ممکن است عوارض زیادی را به دنبال داشته باشد. این اثرات بیماری های سبک زندگی مسئول مرگ میلیون ها نفر در سراسر جهان است. بیماری‌های سبک زندگی بیماری‌هایی هستند که عمدتاً در اثر فعالیت‌های روزانه افراد ایجاد می‌شوند. عاداتی که افراد را از فعال بودن باز می دارد و آنها را به سمت سبک زندگی بی تحرک سوق می دهد، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله بیماری های مزمن غیرواگیر با اثرات تهدید کننده زندگی شود. هر ساله تقریباً 40 میلیون نفر به دلیل بیماری های سبک زندگی جان خود را از دست می دهند که حدود 70 درصد از کل مرگ و میرها در سراسر جهان را تشکیل می دهد. این بیماری ها نمی توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند و در اثر تعامل پیچیده ژنتیک، فیزیولوژی، محیط و رفتار ایجاد می شوند. بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی، سرطان و دیابت شایع ترین بیماری های سبک زندگی هستند.

1. بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی (CVDs) گروهی از اختلالات قلب و عروق خونی هستند. آنها عبارتند از:

من. بیماری عروق کرونر قلب

بیماری کرونری قلب وضعیتی است که بر شریان های خونی که خون را به عضله قلب می رسانند تأثیر می گذارد.

ii بیماری عروق مغزی

بیماری عروق مغزی وضعیتی است که بر شریان های خونی تغذیه کننده مغز تأثیر می گذارد.

III. بیماری شریانی محیطی

بیماری شریانی محیطی شرایطی است که بر شریان‌های خونی که خون را به بازوها و پاها می‌رسانند، تأثیر می‌گذارد.

اثرات بیماری های قلبی عروقی

این بیماری ها ممکن است منجر به آبی شدن پوست، تنگی نفس، درد قفسه سینه، تورم در پاها، پاها، مچ پا یا شکم و احساس خستگی شود. نارسایی قلبی ممکن است ناشی از این بیماری ها باشد زیرا باعث می شود قلب شما سخت تر کار کند. وقتی قلب شما نمی تواند خون را به همان اندازه که باید پمپاژ کند، ممکن است منجر به آریتمی، مشکل در تنفس و تجمع مایع در ریه شود.

2. بیماری های مزمن تنفسی

جریان هوا از ریه ها در نتیجه اختلالات مزمن تنفسی مسدود می شود. مشکلات تنفسی، سرفه، تولید مخاط و خس خس سینه همگی از علائم هستند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گازهای تحریک کننده یا ذرات معلق، اغلب دود سیگار، شایع ترین علت است. افرادی که از اختلالات تنفسی مزمن رنج می برند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان ریه و چندین بیماری دیگر هستند. موارد زیر دو بیماری مزمن تنفسی شایع تر هستند:

اثرات بیماری های مزمن تنفسی

اثرات بیماری های سبک زندگی به عنوان بیماری های مزمن تنفسی شدید است و ممکن است عوارض زیادی ایجاد کند که در زیر آورده شده است:

 عفونت های تنفسی

سرماخوردگی، آنفولانزا و ذات الریه در افرادی که دارای اختلالات مزمن تنفسی هستند شایع تر است. هر گونه عفونت تنفسی ممکن است تنفس را به طور قابل توجهی پیچیده تر کند و منجر به آسیب اضافی بافت ریه شود.

ii فشار خون بالا در شریان های ریه

بیماری‌های مزمن تنفسی ممکن است باعث فشار خون بالا در شریان‌هایی شوند که خون را به ریه‌های شما می‌رسانند (فشار خون ریوی).

III. افسردگی

مشکلات تنفسی ممکن است شما را از شرکت در فعالیت هایی که دوست دارید باز دارد. و مقابله با بیماری شدید ممکن است شروع افسردگی را افزایش دهد.

3. دیابت

دیابت وضعیتی است که در آن توانایی بدن برای مدیریت و استفاده از قند به عنوان سوخت مختل می شود. در نتیجه این بیماری طولانی مدت، قند زیادی در جریان خون گردش می کند. سطوح بالای قند خون ممکن است در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی در گردش خون، سیستم عصبی و ایمنی شود. زمانی که لوزالمعده شما نتواند انسولین کافی تولید کند، از هورمون های دیگر برای تبدیل چربی به انرژی استفاده می شود. مقادیر بالای مواد خطرناک، مانند اسیدها و اجسام کتون، ممکن است منجر به کتواسیدوز دیابتی شود. این یک عارضه بسیار شدید بیماری است. گاستروپارزی دیابتی، سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمی دیابتی و سوزش سر دل همگی از عوارض احتمالی دیابت هستند.

اثرات دیابت

اثرات بیماری های سبک زندگی مانند دیابت عبارتند از:

  • افزایش تشنگی
  • تکرر ادرار
  • افزایش گرسنگی
  • کاهش وزن ناخواسته
  • خستگی
  • تاری دید
  • زخم هایی که دیر التیام می یابند
  • عفونت های مکرر
  • بی حسی یا گزگز در دست ها یا پاها
  • نواحی تیره پوست، معمولاً در زیر بغل و گردن

4. سرطان

سرطان وضعیتی است که در آن سلول های بدخیم خارج از کنترل رشد می کنند. اگر سرطان به موقع شناسایی و درمان شود، همیشه منجر به عواقب تهدید کننده زندگی نمی شود. هنگامی که سرطان بر اندام های حیاتی و ظرفیت آنها برای عملکرد تأثیر می گذارد، تهدید کننده زندگی می شود. پیامدهای بیماری سبک زندگی به شرح زیر است.

 سوء تغذیه

سوء تغذیه علت اصلی مرگ و میر در بیماران سرطانی پیشرفته است. این ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که تومورهای موجود در دستگاه گوارش باعث انسداد یا جلوگیری از جذب مواد مغذی حیاتی شوند. علاوه بر این، سرطان و درمان های آن ممکن است باعث بی اشتهایی و ناتوانی در خوردن شود.

ii کمبود اکسیژن

تومورهای ریه می توانند بخشی از ریه را مسدود کرده یا باعث فروپاشی آن شوند. یک ریه بیمار یا از بین رفته می تواند منجر به موارد زیر شود:

  • عفونت ریه که درمان آن دشوار است
  • ناتوانی در جذب اکسیژن کافی
  • مشکل در تنفس

III. آسیب کبدی

کبد وظایف بسیاری از جمله فیلتر کردن سموم از خون و حفظ تعادل شیمیایی را انجام می دهد. سرطان های کبد ممکن است کبد را از انجام این وظایف منع کند که منجر به زردی و عوارض بالقوه کشنده شود.

IV ناتوانی در انجام

کلسیم بیش از حد (هیپرکلسمی) ممکن است در نتیجه سرطان استخوان وارد جریان خون شود. این ممکن است بر توانایی قلب، کلیه ها و ماهیچه ها برای عملکرد صحیح تأثیر بگذارد. سردرگمی، از دست دادن حافظه و غم و اندوه علائم عصبی هستند که ممکن است به عنوان اثرات بیماری های سبک زندگی رخ دهند.

چهار بیماری مهم در سبک زندگی وجود دارد: بیماری های قلبی عروقی، بیماری های مزمن تنفسی، دیابت و سرطان. اثرات این بیماری های سبک زندگی ممکن است عملکرد سایر اعضای بدن را مختل کند و منجر به کما یا مرگ شود. اگر تاثیر این بیماری های سبک زندگی را کنترل کنیم، میزان مرگ و میر در جهان قابل کنترل است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا